menu

Spotřební lhůty kosmetiky

Dáte si ke snídani prošlý jogurt? Asi raději ne. Ale co takový pleťový krém, který právě přežil doporučenou dobu spotřeby? Použijete ho? Je datum spotřeby u kosmetiky trikem výrobců pro zvýšení prodeje, nebo má nějaký skutečný význam? Aneb vyhodit či ne?

V Evropské unii se na kosmetických produktech objevují dvě různá označení týkající se spotřebních lhůt. Na výrobcích, jejichž trvanlivost v uzavřeném balení přesahuje 30 měsíců, musí být uvedena trvanlivost "po otevření". Naopak pokud je jejich trvanlivost nižší než 30 měsíců, musí se objevit značení "spotřebujte do". Je však třeba mít na paměti, že tyto hodnoty jsou spíše orientační, protože skutečná trvanlivost závisí na řadě faktorů.

Trvanlivost kosmetiky z odborného hlediska

Záleží samozřejmě v první řadě na tom, o jaký typ produktu se jedná. Výrobek na olejové bázi či dokonce čistý rostlinný olej vydrží jistě déle než pleťový krém nebo mléko. Dále je důležité balení a způsob uchovávání. Obecně mají na trvanlivost špatný vliv přístup kyslíku, vystavení teplu, vlhku a slunečnímu záření stejně jako možnost kontaminace bakteriemi. 

Dobrý základ musí položit především sám producent. Velmi záleží na receptuře kosmetického produktu, nakolik si jeho jednotlivé složky spolu "sednou" nebo se naopak negativně ovlivňují. Důležitá je také kvalita použitých ingrediencí. Obecně platí, že čím více se na nich šetří, tím více trpí také (mimo jiné) trvanlivost výrobku. To je třeba zdůraznit právě u přírodní kosmetiky, která se vyhýbá syntetickým stabilizátorům. Kvalitní suroviny a dobře promyšlené složení jsou v jejím případě zcela klíčové. 

Bez významu není ani "design" výrobku. Kosmetika v lahvičkách s pumpičkou bude mít mnohem vyšší výdrž než krém, který denně nabíráme prsty (nikdy ne zcela sterilními). Velkou roli tu proto hraje i péče jakou výrobce věnoval vytvoření funkčního obalu. 

Jako spotřebitelé můžeme ovlivnit především způsob skladování a užívání. Určitě neuškodí přečíst si instrukce poskytnuté výrobcem, dále bychom se měli řídit následujícími zásadami: 

  • Po použití produkt dobře uzavřít víčkem
  • Skladovat kosmetiku na chladných suchých místech (ne ovšem v mrazáku) bez přístupu slunečního záření
  • Neměnit složení produktů, ani přidáváním vody
  • Aplikovat kosmetiku ideálně pomocí aplikátoru nebo aspoň dobře umytými prsty
  • Aplikátory dobře omývat a nechat vyschnout před dalším použitím

Běžné doby trvanlivosti kosmetiky

Antibakteriální produkty: Otevřené i neotevřené, tři roky.

Antiperspiranty: Otevřené i neotevřené, tři roky. 

Deodoranty: Některé mají antibakteriální vlastnosti, jiné ne. Pokud je nemají, např. ty založené na použití vůní, neotevřené tři roky. Otevřené, šest měsíců.

Depilační krémy: Tři roky. Jejich pH patrně samo zabrání kontaminaci.

Oční linky a tužky na oči: Tužky na oči na bázi vosku je třeba chránit před bakteriální kontaminací. Postačit k udržení čistoty by mělo ořezávání.

Hydratační krémy: Neotevřené, tři roky. Otevřené, šest měsíců.

Vlasový styling: U výrobků bez obsahu alkoholu je trvanlivost podobná jako u šamponů. Neotevřené, tři roky. Otevřené, šest měsíců.

Rtěnky a lesky na rty: Neotevřené, tři roky. Otevřené, dvanáct měsíců.

Tekuté báze: Neotevřené, tři roky. Otevřené, šest měsíců.

Řasenky a tekuté oční linky: Neotevřené, tři roky. Otevřené, tři měsíce.

Laky na nehty: Neotevřené, tři roky. Otevřené, šest měsíců.

Odlakovače: Neomezená trvanlivost.

Oleje a séra: Neotevřené, tři roky. Otevřené, šest měsíců.

Parfémy a vody po holení: Neotevřené, pět let. Otevřené, dvanáct měsíců.

Šampony, kondicionéry a sprchové gely: Neotevřené, tři roky. Otevřené, šest měsíců.

Opalovací krémy: Neotevřené, tři roky. Otevřené, šest měsíců.

Rizika používání prošlé kosmetiky

Ani hodnocení nebezpečnosti kosmetiky po datu spotřeby není jednoduché. V první řadě nelze od prošlé kosmetiky, zcela přirozeně, očekávat požadované účinky. V horším případě budou degradované produkty naopak dokonce způsobovat potíže. Nejčastěji se bude jednat o alergické reakce, podráždění pokožky a rozvinutí dermatitidy. Nejzávažnějším důsledkem může být vznik infekce. Té je na místě se obávat zejména v případě citlivých míst jako jsou např. oči a jejich okolí. Je poměrně snadné způsobit si oční infekci používáním prošlé řasenky. Zejména pokud je už vyschlá a pokoušíme se jí oživit přidáním vody nebo dokonce nasliněním. 

Pokud si nejsme jistí, odpadkový koš to jistí

Dříve nebo později vyprší trvanlivost každému kosmetickému produktu, to je nevyhnutelný fakt. I když nám to bude líto, je lepší se s prošlým výrobkem rozloučit. Nakonec držet se za každou cenu degradovaného, neúčinného výrobku nedává velký smysl.

Protože není možné zcela "odborně" trvanlivost zhodnotit, je vhodné přidržet se všeobecně známých pravidel. Jakékoliv změny v konzistenci, vůni nebo barvě výrobku jsou neklamným znamením, že jeho čas se nachýlil. Obecně pak platí, že otevřený produkt není vhodné používat déle než šest měsíců. Neotevřených balení je lepší se zbavit, jestliže je máme doma už déle než tři roky.

A zlatá zásada na závěr. Pokud si nejsme jistí, odpadkový koš to jistí.

Top přírodní kosmetika

Pro Váš přirozený půvab

Neustále vybíráme ty nejkvalitnější a nejzajímavější české i světové značky bio kosmetiky pro péči o pleť i vlasy a perfektní líčení. Sáhneme vždy jen po těch, co jsou opravdu přírodní, opravdu ekologické, opravdu účinné a opravdu netestované na zvířatech. Zkrátka těch, co si na nic nehrají. Zkuste kteroukoliv z nich a přesvědčte se na vlastní kůži.

close

Oblíbené produkty